Suomikoulu käynnistää ulkosuomalaisen syyskauden!

Suurin piirtein joka toisena sunnuntaina ja joka toisena lauantaina vietetään meidän perheen harrastuspäivää. Autoon pakataan lapset, evästä, kassillinen palautukseen meneviä kirjaston kirjoja ja se kuuluisa iloinen mieli. Automatkalla ehtii ottaa vielä päiväunet, palauttaa mieleen Muumilaakson asukkaiden nimet ja muistella, miten se “Metrolla mummolaan” -renkutus nyt menikään. Lopulta ollaan perillä – päivästä riippuen joko San Franciscon tai Piilaakson Suomikoulussa!

Tutustuimme Suomikouluihin ensi kertaa vuosi sitten, kun uutukaisina kalifornialaisina kuulimme suomalaiselta puistoporukalta, kuinka Suomikoulu on se must-juttu. Koska joku mainitsi samalla pitkistä jonoista, ilmoitimme paniikissa tyttömme edes jonkun paikan toivossa kahteen eri kouluun. Sitä myötä tytöt löysivät itsensä paristakin muskarista ja isompi omasta isojen ryhmästään. Ja koska Piilaaksossa etsiskeltiin juuri sopivasti vielä yhtä opettajaa, otin lennosta haltuuni koulun S2-ryhmän (suomi toisena kielenä). Tänä vuonna opeurani jatkuu 7-8 -vuotiaiden Sanataitureiden kanssa!

Suomikoululaisina kuulumme suureen porukkaan. Virallisten tietojen mukaan Suomikouluja löytyy maailmalta yli 45 maasta ja koulujen toiminnassa on mukana yli 4000 lasta. Piilaakson Suomikoulussa ryhmiä on tällä hetkellä yhdeksän ja lasten lukumäärä taitaa huidella jossakin 150 tietämillä. Lisäksi tunneilla avustaa vähän vanhempia nuoria ja vanhemmat hoitavat erilaisia nakkeja juhlien järjestämisestä vartiointiin ja siivoamiseen. San Franciscon koulu on (toistaiseksi) pikkuisen pienempi. Ryhmiä on kolme kappaletta ja lasten lukumäärä lasketaan kymmenissä.

Suomikoulujen ajatuksena on suomalaistaustaisten lasten suomen kielen taidon ylläpitäminen ja kehittäminen. Omilla lapsillani tilanne on tällä hetkellä ihan hyvä. Vaikka isomman päiväkodista ja pihan lapsilta tarttuu englantia, suomi kodin kielenä pitää huolen siitä, että kielitaito säilyy. Tilanne on kuitenkin toinen monessa perheessä, jossa suomi on vasta toinen tai kolmas kieli ja jää vaikkapa juuri englannin jalkoihin. Myös perheissä, joissa lapset ovat jo isompia, koulun ja kavereiden kieli syrjäyttää väistämättä pikku hiljaa suomen kieltä.

Suomikoulu on myös mahtava paikka pitää yllä suomalaista kulttuuria. Koulun puitteissa on luonteva viettää porukalla itsenäisyys- ja joulujuhlia, vappua ja kalevalanpäivää. Piilaakson Suomikoulu on myös ottanut tavaksi järjestää helmikuisen luistelutapahtuman paikallisessa jäähallissa! Lisäksi Suomikoulun myötä lapset tutustuvat suomalaiseen kirjallisuuteen, toimivathan Suomikoulut muun toiminnan ohella pieninä lastenkirjastoina – loistava palvelu perheille, joiden kotikokoelmat rakentuvat pitkälti sen mukaan, kuinka monta opusta Atlantin yli jaksaa raahata.

Suomikoulut ovat arvokkaita myös siksi, että niiden kautta tutustuu helposti toisiin alueen suomalaisiin perheisiin. Tyttäremme ovatkin saaneet Suomikoulujen myötä ystäviä, joiden kanssa sopii leikkiä omalla äidinkielellä. Ja tietysti tyttöjemme leikkikavereiden vanhemmat ovat tärkeä tukiverkko tilanteessa, jossa matkaa lähimpään isovanhempaan on useampi tuhat kilometriä. Myös monet käytännön asiat -muutkin kuin Suomikouluun ilmoittautuminen- ovat lutviutuneet suomalaisten vinkkien ja neuvojen avulla.

Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, Suomikoulussa on hauskaa! Piilaaksossa ja San Franciscossa perheen pienimmille on tarjolla muskaria ja vähän isommille lapsille askartelua, leikkejä, laulamista ja lukemista. Kouluikäisten Sanataitureiden ryhmäni muun muassa lukee Aapista, leikkii tervapataa sekä kuuntelee suomenkielistä musiikkia. Ja sitten on tietysti niitä yhteisiä juhlia! Pääasia touhussa on se, että kielen kanssa on kivaa, ja että opetuksesta hyötyy jokainen oppilas kielitaidon tasoon katsomatta!

Suomikoulut ovat siis todellakin se must-juttu jokaiselle ulkosuomalaiselle perheelle. Kielen opetuksen lisäksi koulujen puitteissa saa annoksen suomalaista kulttuuria, pääsee lukemaan suomenkielisiä kirjoja ja tietysti tutustuu muihin suomalaisiin. Tärkeää työtä siis, joka myös tunnustetaan. Esimerkiksi viime vuonna Suomikoulut saivat “Vuoden ulkosuomalainen” -palkinnon vuosikymmeniä jatkuneesta työstä suomen kielen ja kulttuurin ylläpitämisestä maailmalla!

Katso myös seuraavat linkit:
Suomikoulujen kotisivu: https://suomikoulut.fi/
Piilaakson Suomikoulu: http://www.svsuomikoulu.org/